PROGRAM
Na osnovu člana 10. Statuta Saveza samostalnih sindikata
Srbije, XIV Kongres, 27.maja 2010. godine, usvojio je
P R O G R A M
SAVEZA SAMOSTALNIH SINDIKATA SRBIJE
UVOD
Složeni ekonomski,
socijalni i politički uslovi u kojima Savez samostalnih
sindikata Srbije deluje uslovljavaju da se Programom utvrđuju
samo osnovne aktivnosti koje su najznačajnije za ostvarivanje
prava i interesa zaposlenih – članova samostalnih sindikata. U
vremenu koje je pred nama programski ciljevi i zadaci biće
dopunjavani u zavisnosti od aktuelnosti, važnosti i potrebe da
se najefikasnije reaguje i pronađu rešenja problema.
Zaštita i poboljšanje
socijalno-ekonomskog položaja i poštovanje sindikalnih prava i
sloboda zaposlenih je osnovni i trajni programski zadatak
Saveza. Stvaranje uslova za rad i socijalnu sigurnost, da
zaposleni rade i žive od svog rada, u zdravim i bezbednim
uslovima, uz učešće u socijalnom dijalogu i kolektivnom
pregovaranju, jesu prioritetni ciljevi koje će Savez delovanjem
na svim nivoima svoje organizovanosti i organizovanosti svojih
članica pokušati da dostigne.
Strategijom delovanja
Savez će nastojati da se postigne društveni konsenzus države,
poslodavaca i sindikata o budućem ekonomskom i socijalnom
razvoju, uz njegovo aktivno učešće u kreiranju i donošenju
propisa u oblasti privrednog i radno-socijalnog zakonodavstva u
procesu uključivanja u Evropsku uniju. Pri tome će upotrebiti
sva raspoloživa, legalna i legitimna sredstva koja garantuju
Ustav i ratifikovane međunarodne konvencije.
Svoje programske ciljeve
i zadatke Savez može u potpunosti ostvariti jedino u
demokratskom, pravnom, ekonomskom i politički stabilnom
ambijentu, bez kriminala i korupcije, uz poštovanje prava na rad
i osnovnih ljudskih i sindikalnih prava. Zato će Savez
insistirati da Srbija postane socijalno odgovorna i pravedna
država.
Imajući u vidu da je
stalna reforma neminovnost i bitan preduslov za dalji razvoj i
efikasno delovanje u znatno promenjenim društvenim okolnostima,
Savez će se angažovati na stvaranju moderne demokratske i
interesne organizacije, koja će još uspešnije ostvarivati svoju
ulogu i ciljeve na zaštiti interesa i prava zaposlenih i svog
članstva, čiji će zahtevi i stavovi u tripartitnom i bipartitnom
socijalnom dijalogu biti najozbiljnije uvažavani.
U tom cilju, aktivnosti
Saveza će u osnovi biti usmerene i koncentrisane na sledeće
oblasti:
1. ZAŠTITA MATERIJALNOG I SOCIJALNOG POLOŽAJA
U uslovima pada
životnog
standarda
stanovništva,
sve većeg siromaštva,
velike stope nezaposlenosti, novog broja nezaposlenih koji će se
javiti usled stečaja, prestanka rada
pojedinih preduzeća,
produbljivanja ekonomske krize,
pred Savez
samostalnih
sindikata Srbije
stavlja se zadatak da aktivnim delovanjem utiče na podizanje
nivoa zaposlenosti i realnog standarda svojih članova,
drugih
zaposlenih, penzionera i
svih
građana.
Savez samostalnih sindikata Srbije insistiraće da se zarade i
penzije redovno isplaćuju i da se od njih može pristojno živeti.
Zarade moraju pratiti kretanje inflacije, a minimalna zarada ne
sme biti niža od visine minimalne potrošačke korpe, odnosno
najmanje 60 procenata prosečne zarade. Penzije moraju biti
usklađivane sa kretanjem zarada i troškova života.
Savez će preduzimati sve zakonom predviđene mere
kako bi poslodavci redovno izvršavali svoje obaveze oko
uplaćivanja doprinosa za obavezno socijalno osiguranje.
Savez će
insistirati
da otpremnine ne budu isključivi način rešavanja viška radnika,
već da se iznađu rešenja kojima će
biti
osiguran
nastavak rada i dugoročnija socijalna sigurnost radnika: novi
proizvodni programi, dokvalifikacije, prekvalifikacije,
zasnivanje radnog odnosa kod drugog poslodavca,
uvođenje
dopunskih delatnosti za angažovanje
radnika i krediti koji
će
omogućiti
razvoj malih i srednjih preduzeća.
U cilju što lakšeg zapošljavanja socijalno ugroženih kategorija,
Savez
samostalnih
sindikata Srbije
podsticaće:
korišćenje pogodnosti koje su uvedene za poslodavce u pogledu
zapošljavanja nezaposlenih,
dodatno
oslobađanje od poreskih obaveza prilikom investicionih ulaganja
u nova zapošljavanja i stručna osposobljavanja,
programe samozapošljavanja kroz jednokratne isplate novčanih
naknada,
korišćenje mikrokredita
i drugo.
Savez će se boriti za vraćanje dostojanstva rada, da se radnik
ne tretira kao trošak, već kao temeljna strategijska vrednost i
najrentabilnija investicija u razvoj preduzeća.
SSSS
će na svim nivoima organizovanosti
insistirati
da državni organi, organi lokalne samouprave, kao i poslodavci i
njihova udruženja preduzimaju mere koje će svima omogućiti
jednake mogućnosti i uslove za rad, zapošljavanje i lični
razvoj, posebno jednake mogućnosti za školovanje i napredovanje
na poslu.
2. PRIVATIZACIJA
Neuspešnost dosadašnjeg toka privatizacije u Srbiji, pred Savez
samostalnih sindikata Srbije nameće obavezu pojačanog
angažovanja u završetku tog procesa.
Savez samostalnih sindikata Srbije, u daljem
sprovođenju procesa privatizacije, preduzeće sledeće aktivnosti:
1.
insistiraće da se
preispitaju svi slučajevi privatizacija u kojima je došlo do
povrede zakona i nepoštovanja kupoprodajnih ugovora i da se
preduzmu, odnosno sprovedu sankcije u slučaju da novi vlasnik ne
ispunjava ugovorom preuzete obaveze;
2.
pružaće pomoć sindikalnim
organizacijama u vezi sa izradom socijalnih programa tokom
pregovora sa kupcima preduzeća, pregovora sa Agencijom za
privatizaciju i prilikom kontrole izvršenja ugovornih obaveza;
3.
pratiće realizaciju
kupoprodajnih ugovora i preduzimaće mere i aktivnosti radi
poštovanja preuzetih obaveza poslodavaca prema zaposlenima;
4.
pružaće pomoć sindikalnim
organizacijama radi utvrđivanja i unapređenja postojećih
pozicija sindikata u privatizovanim preduzećima: poštovanje
kolektivnih ugovora i drugih opštih akata preduzeća;
5.
insistiraće da se
privatizacioni prihodi prvenstveno koriste za pokretanje
proizvodnje, razvoj malih i srednjih preduzeća, sve u cilju
otvaranja novih radnih mesta;
6.
insistiraće da se
privatizacija društvenih preduzeća završi do kraja 2010. god.
7.
u vezi sa privatizacijom
javnih preduzeća, zalagaće se za:
-
zadržavanje većinskog
vlasništva države u osnovnoj delatnosti,
-
obezbeđivanje opšteg
konsenzusa šta i pod kojim uslovima neće biti privatizovano,
-
selektivno i pažljivo
sprovođenje privatizacije javnih preduzeća, jer su u pitanju
preduzeća koja imaju ogroman značaj za razvoj nacionalne
ekonomije,
-
utvrđivanje minimalnog
socijalnog programa koji obezbeđuje materijalnu i socijalnu
sigurnost zaposlenih, kroz obezbeđivanje: obaveznosti nastavka
kontinuiteta proizvodnje, zabrane iskazivanja viška zaposlenih u
periodu od tri do pet godina, poštovanja zaključenog kolektivnog
ugovora, određivanja adekvatnog iznosa otpremnine u slučaju
sporazumnog prestanka radnog odnosa, obezbeđenja odgovarajućih
finansijskih sredstava za ekologiju i dr.
3. DELOVANjE PREMA NOSIOCIMA ZAKONODAVNE, EKONOMSKE I SOCIJALNE
POLITIKE
Osnovni cilj delovanja SSSS u normativnom pogledu prema
nosiocima zakonodavne politike biće stvaranje institucionalnog
okvira sistema rada i socijalnog osiguranja, kako bi se stvorio
delotvoran sistem radnih odnosa i socijalne sigurnosti
zaposlenih i obezbedio ambijent u kojem će sindikat ostvariti
efikasniju zaštitu prava zaposlenih i članova sindikata.
U
tom cilju,
Savez samostalnih sindikata Srbije će:
-upućivati inicijative za donošenje zakona i
drugih propisa, amamandmane na predloge zakona, primedbe i
sugestije na nacrte zakona, učestvovati u izradi zakona i drugih
propisa, podnositi inicijative Ustavnom sudu, sve u cilju
poboljšanja materijalno-socijalnog položaja zaposlenih. Isto
tako, insistiraće da pored zakona iz oblasti rada i socijalne
sigurnosti i svi ostali zakoni koji se tiču prava zaposlenih
budu prethodno predmet tripartitnih organa i da predstavnici
Saveza budu uključeni od samog početka njihove izrade.
- insistirati da zakoni i drugih propisi iz
oblasti rada i radnog položaja zaposlenih budu vođeni načelima:
socijalne
pravde i poštene
konkurencije
radnih sposobnosti, lojalnosti zaposlenih prema poslodavcu, ali
i
korektnom
odnosu poslodavca prema zaposlenima.
Isto tako insistiraće se na pravnoj državi i vladavini prava.
-insistirati na daljoj primeni radnog prava
Evropske unije u domaći pravni sistem i da se, pri tom,
moraju uvažavati
osobenosti našeg društva i zastupaće stav
da
odredbe ovog prava propisuju samo minimum koji se nacionalnim
pravom mogu proširivati. Isto tako, težiće se i primeni dobrih
rešenja iz drugih stranih zakonodavstava u domaći pravni sistem.
-
raditi na pravnoj zaštiti novih pojavnih oblika ugrožavanja
prava zaposlenih, kao što su: seksualno uznemiravanje, mobing,
nedozvoljena kontrola zaposlenih putem video kamera, zbog čega
će se SSSS u narednom periodu zalagati za sveobuhvatnu zaštitu
prava zaposlenih na privatnost na radu i u vezi sa radom.
-
insistirati
na
efikasnijoj
zaštiti
manjinskih
akcionara,
kao
i
na
zakonskom
regulisanju
saveta
zaposlenih
i
učešća
zaposlenih
u
upravljanju
u
privrednim
društvima.
-
insistirati
da
u
oblasti
zapošljavanja
i
osiguranja
za
slučaj
nezaposlenosti
Nacionalna
služba
zapošljavanja
bude
efikasan
servis
nezaposlenih,
za
blagovremenu
isplatu
novčanih
naknada
za
vreme
privremene
nezaposlenosti,
za
dalje
sprečavanje
derogiranja
prava
zaposlenih,
rešavanje
nezaposlenosti
kroz
veće
zapošljavanje
i
aktivnu
politiku
zapošljavanja,
uz
socijalni
dijalog
i
socijalno
zbrinjavanje
zaposlenih
koji
su
ostali
bez
posla.
-
aktivno
učestvovati
u
izradi
Zakona
o
štrajku,
zahtevajući
efikasniju
zaštitu
učesnika
u
štrajku,
regulisanje
pitanje
minimuma
procesa
rada
kojim
se
u
određenim
delatnostima
zabranjuje
zaposlenim
učešće
u
štrajku.
-
zalagati
se
za
stvaranje
ekonomskog
ambijenta
i
uslova
privređivanja
koji
omogućavaju
povećanje
proizvodnje
i
platežno
sposobne
tražnje,
povećanje
realnog
standarda
zaposlenih
i
ekološki
zdravu
sredinu.
-
ostvarivati
čvršću
saradnju
sa
inspekcijama
rada
na
svim
nivoima
organizovanja
radi
učvršćivanja
njenih
ovlašćenja
i
preduzimanja
mera
za
jačanje
inspekcijskih
službi.
-
insistirati
na
formiranju
posebnih
radnih
sudova,
za
smanjivanje
dužine
trajanja
radnih
sporova,
za
viši
iznos
novčanih
kazni
za
neizvršenje
pravnosnažnih
odluka
tog
suda.
-
daljoj
reformi
sistema
socijalne
zaštite
kroz
unapređenje
sistema
i
potpuniju
zaštitu
i
položaj
korisnika
i
efikasno
zadovoljavanje
potreba,
uz
utvrđivanje
nivoa
socijalne
zaštite
članstva
i
socijalnog
raslojavanja.
-
zalagati
se
za
očuvanje
standarda
penzionera,
odnosno
da
prosečna
penzija
u
Srbiji
ne
može
biti
niža
od 60%
prosečne
zarade,
jačanje
materijalne
osnove
penzijsko-invalidskog
osiguranja
i
sprečavanje
daljeg
smanjivanja
prava
penzionera.
-
zalagati se za dalju reformu sistema zdravstvene zaštite i
zdravstvenog osiguranja. Broj i struktura zaposlenih u
zdravstvu treba da bude u funkciji ostvarivanja zakonom
utvrđenih prava osiguranika. SSSS instira na redovnoj kontroli
uplate doprinosa svih obveznika, uključujući i državu. Funkciju
kontrole naplate doprinosa za zdravstveno osiguranje neophodno
je vratiti u nadležnost Republičkog zavoda za zdravstveno
osiguranje.
4. JAČANjE SOCIJALNOG DIJALOGA
Socijalni dijalog, kroz uvažavanje mišljenja svih socijalnih
partnera, jedan je od osnovnih postulata demokratije Evropske
Unije.
U stanju ruinirane ekonomije i osiromašenog društva, socijalni
dijalog je najbolji način da zemlja izađe iz zone visokog
socijalnog i političkog rizika i konačno
otovori perspektivu daljeg razvoja
demokratije
i prosperiteta.
Nesporno je da realan dijalog ravnopravnih socijalnih partnera,
na svim nivoima, može da pomogne u sadašnjoj kritičnoj tački
tranzicije našeg društva.
Neefikasnost funkcionisanja socijalnog dijaloga u Srbiji je
rezultat oportunog ponašanja vladajućih struktura prema
socijalnim partnerima, posebno prema sindikatima,
marginalizovanja predstavnika Privredne komore i nedostatka
kredibiliteta Unije poslodavaca.
Socijalni dijalog, komunikacija i saradnja sa
Vladom Srbije, udruženjima poslodavaca, nadležnim ministarstvima
i drugim državnim organima, može biti korisna samo ako se
dogovoreno poštuje.
Strpljenje, taktičnost i mudrost u pregovaranju,
usklađivanje zajedničkih i posebnih interesa, uz puno uvažavanje
argumenata, realnih odnosa, uslova i mogućnosti, preduslovi su
za istinski socijalni dijalog, na principima pune ravnopravnosti
i partnerstva.
Stoga će se
Savez samostalnih sindikata Srbije angažovati na:
§
intenziviranju napora da zaživi stvarni socijalni dijalog,
§
unapređivanju
rada Socijalno-ekonomskog saveta Republike Srbije,
koji treba da bude mesto pregovaranja i usaglašavanja stavova
socijalnih partnera o svim pitanjima koja zadiru u materijalni i
socijalni položaj zaposlenih,
§
iniciranju izmena zakonske regulative u cilju preciznijeg
regulisanja odnosa između Narodne skupštine, Vlade Srbije i
nadležnih ministarstava prema Socijalno-ekonomskom savetu
Republike Srbije,
§
insistiranju da u radu Socijalno-ekonomskog saveta učestvuju
partneri koji su dokazali reprezentativnost na nivou Republike,
saglasno odredbama Zakona o radu,
§
obrazovanju i intenziviranju rada Pokrajinskog i lokalnih
socijalno - ekonomskih saveta u svim gradovima i opštinama na
području Srbije,
§
uspostavljanju
ravnopravnog
i aktivnog
partnerskog
odnosa
u uređivanju zakona i propisa iz sfere radnih odnosa, socijalnog
osiguranja, uslova rada, tranzicije i privatizacije, politike
cena i zarada i mera socijalnog programa, uz insistiranje da se
zakoni i drugi propisi bitni za radni, socijalni i materijalni
položaj zaposlenih ne mogu doneti bez
konsenzusa svih socijalnih partnera,
§
jačanje pregovaračke snage sindikata, uz istovremeno uvažavanje
sindikalnog pluralizma koji omogućava ravnopravni status svim
reprezentativnim
sindikatima, uz zajedničko organizovanje i delovanje na bitnim
pitanjima zaštite radnih i sindikalnih prava,
§
razvoju socijalnog dijaloga u preduzećima i ustanovama, kao
jednog od ključnih elemenata usaglašavanja i regulisanja
interesa između
sveta rada i kapitala, a posebno na:
neposrednom
učešću,
odnosno posredovanjem u ostvarivanju socijalnog dijaloga, kroz
uvažavanje legitimnih interesa i pozicija svih učesnika,
obukom sindikalnih aktivista da budu ravnopravni i kompetentni
partneri u dijalogu
oko
predmeta pregovora, kao i sposobnosti vođenja
dijaloga po svim pitanjima,
uspostavljanju
i razvijanju
korektne i kvalitetne komunikacije na liniji poslodavac-sindikat
u cilju sprečavanja
konfliktnih situacija,
potpunije spoznaje problema i ubeđivanja
u opravdanost zahteva,
planova i preduzetih mera.
Ukoliko se, međutim, ne uspostavi stvarni
socijalni dijalog, Savez samostalnih sindikata Srbije će
iskoristiti sve vidove sindikalne borbe i pritisaka na socijalne
partnere, uključujući organizovanje protesta i štrajkova.
5. RAZVIJANjE SISTEMA KOLEKTIVNIH UGOVORA
Savez samostalnih sindikata Srbije će nastaviti da se angažuje
na uspostavljanju demokratskog modela kolektivnog pregovaranja.
Polazeći od usvojene Strategije za zaključivanje kolektivnih
ugovora, primena zaključenog Opšteg kolektivnog ugovora,
pregovaranje i zaključivanje novog Opšteg kolektivnog ugovora i
granskih kolektivnih ugovora jeste imperativ koji se postavlja
pred sve organe Saveza i samostalne sindikate grana i
delatnosti, kao i pojedince u njima.
Strateški ciljevi biće usmereni ka rešenjima kojima se
obezbeđuje poboljšanje materijalnog položaja zaposlenih,
poboljšanje uslova rada, sigurnost zaposlenja, zbrinjavanje
viškova zaposlenih
i
sindikalnoj
zaštiti.
Položaj Unije poslodavaca Srbije, kao jedinog reprezentativnog
udruženja poslodavaca, pruža mogućnost Uniji da bez ikakvih
argumenata ucenjuje sindikate prilikom pregovaranja, kao i u
procesu zaključivanja kolektivnih ugovora, odnosno da kolektivno
pregovaranje tumače kao fakultativnu mogućnost.
Na osnovu ocene da je kolektivni ugovor nezamenljivi instrument
uređivanja međusobnih odnosa sveta rada i sveta kapitala,
aktivnosti
Saveza
biće usmerene:
·
da se svim dozvoljenim
sindikalnim sredstvima insistira i obezbedi primena i poštovanje
svih odredbi zaključenog Opšteg kolektivnog ugovora,
·
na sprovođenju usvojene
Strategije za zaključivanje kolektivnih ugovora,
·
kroz izmenu Zakona o radu
obezbediti da potpisnik Opšteg kolektivnog ugovora bude Vlada
Republike Srbije,
·
na iniciranju izmene
propisa, kako bi se Privrednoj komori utvrdio pregovarački
suverenitet za zaključivanje kolektivnih ugovora, kao i
stvaranju uslova da se u proces kolektivnog pregovaranja uključi
više reprezentativnih udruženja poslodavaca,
·
na preduzimanju mera i
aktivnosti u cilju zaključenja novog Opšteg kolektivnog ugovora,
·
da zajedno sa samostalnim
sindikatima grana i delatnosti pronađemo odgovarajuće načine
komuniciranja i pritiska na poslodavce i njihova udruženja, radi
postizanja dogovora oko pregovaranja i zaključivanja posebnih –
granskih kolektivnih ugovora,
·
da zajedno sa samostalnim
sindikatima društvenih delatnosti, uz primenu svih dozvoljenih
sindikalnih sredstava, obezbedimo da vlada i nadležna
ministarstva izvrše svoje obaveze i kroz pregovore pristupe
zaključivanju posebnih kolektivnih ugovora za pojedine društvene
delatnosti i kolektivnih ugovora za javna preduzeća,
·
na doslednoj primeni
kolektivnih ugovora na svim nivoima,
·
na većem učešću
Socijalno-ekonomskog saveta i Agencije za mirno rešavanje radnih
sporova, u procesu pregovaranja i zaključivanja granskih
kolektivnih ugovora,
·
na
pružanju pomoći u pregovorima za zaključivanje
granskih
kolektivnih ugovora,
a po zahtevu samostalnih sindikata grana i delatnosti,
·
na pružanju pomoći u
pregovorima za zaključivanje posebnih kolektivnih ugovora za
lokalne samouprave, a po zahtevu Saveza samostalnih sindikata
Srbije na teritoriji,
·
na stručnom
osposobljavanju sindikalnih aktivista za primenu zakonske
regulative, u postupku pregovaranja i zaključivanja kolektivnih
ugovora,
·
na preduzimanju
odgovarajućih mera i potrebnih aktivnosti da se pitanje zaštite
sindikalnih aktivista kod poslodavaca reguliše kolektivnim
ugovorima ili zakonom, u skladu sa međunarodnim konvencijama,
kao i da budu sankcionisani poslodavci koji ih ne budu
sprovodili,
·
na prevenciji
i učešću
u rešavanju
kolektivnih radnih sporova
–
posredovanjem i učešćem u radu
arbitražnih tela za
prevenciju i
rešavanje
konflikata.
6. DRUŠTVENO-ODGOVORNO POSLOVANjE
U cilju povećanja i unapređenja
društveno-odgovornog poslovanja u Srbiji, Vlada Republike
Srbije, u okviru Ministarstva rada i socijalne politike, sa
socijalnim partnerima kao pridruženim članovima, pristupila je
izradi Nacionalne strategije (agende) Republike Srbije o
društveno odgovornom poslovanju.
Pri utvrđivanju Strategije pošlo se od potrebnog
okvira za utvrđivanje društveno-odgovornog poslovanja u
Republici, pri čemu se imalo u vidu stanje u toj oblasti, načela
društveno-odgovornog poslovanja i vizija razvoja ovakvog
poslovanja i analiza situacije, s tim što je težište na
ciljevima i prioritetnim merama.
Savez samostalnih sindikata Srbije smatra da je, u cilju
društveno odgovornog poslovanja, neophodno u potpunosti
poštovanje zakona i pridržavanje propisa iz radnog i socijalnog
zakonodavstva i pravnih normi utvrđenih konvencijama Međunarodne
organizacije rada, Evropskom socijalnom Poveljom i drugim
međunarodnim aktima, domaćim zakonodavstvom, podzakonskim aktima
i autonomnim izvorom prava. Važan element društveno odgovornog
ponašanja je i izgradnja industrijskih odnosa i postojanje
Opšteg kolektivnog ugovora, posebnih i pojedinačnih kolektivnih
ugovora.
Ukoliko poslodavci i društvo u celini u potpunosti ne poštuje
obaveze utvrđene navedenim aktima dolazi do narušavanja
društveno odgovornog poslovanja.
Sindikat ističe činjenicu da veliki broj poslodavaca ne poštuje
svoje obaveze u vidu plaćanja poreza i doprinosa za socijalno
osiguranje, prava iz radno-pravne i socijalne oblasti, sa jedne
strane, dok država, s druge strane, ne sprovodi odgovarajuću
kontrolu i ne preduzima sankcije prema poslodavcima koji ne
poštuju svoje zakonske obaveze, što su očigledni primeri
društveno neodgovornog poslovanja.
U svojstvu socijalnog partnera, Savez samostalnih sindikata
Srbije ističe da socijalni dijalog treba da bude osnovni
postulat od kojeg se polazi prilikom rešavanja ekonomskih,
privrednih i socijalnih pitanja, na regionalnom nivou i svim
oblicima teritorijalnog organizovanja. Potrebno je da postoji
više nivoa socijalnog dijaloga. Osnovni je onaj koji se sprovodi
u okviru rada Socijalno-ekonomskog saveta Republike Srbije.
Takođe, obavezno moraju postojati socijalno-ekonomski saveti na
nivou regiona. Mreža socijalno-ekonomskih saveta, kao ključnih
institucija, treba da posluži postizanju dogovora između lokalne
uprave, poslodavaca i sindikata, u cilju povećanja
konkurentnosti privrede, afirmisanja socijalnih prava, rasta
standarda zaposlenih, očuvanja i otvaranja novih radnih mesta.
Kroz socijalni dijalog moraju se iznaći trajna rešenja za dalje
radno angažovanje zaposlenih, stvaranjem neophodnog društvenog
ambijenta za rad preduzeća, očuvanje i otvaranje radnih mesta i
smanjenje broja radnika čija je egzistencija vezana za tržište
rada.
Socijalni dijalog mora da počiva na konvencijama MOR-a o
sindikalnim slobodama i zaštiti sindikalnih prava, o pravima na
organizovanje i kolektivno pregovaranje koje se odnosi na
primenu principa prava organizovanja i kolektivnih ugovaranja. U
potpunosti se mora poštovati suština i duh Povelje Evropske
unije o osnovnim pravima radnika i Povelja o osnovnom
humanitarnom pravu kao i Revidirana Evropska socijalna povelja.
Zaključen kolektivni ugovor između poslodavca i sindikata treba
da bude društveni standard i jedna od pretppostavki za normalno
funkcionisanje preduzeća.
U cilju poboljšanja društveno-odgovornog poslovanja u Srbiji
neophodno je, pored ostalog, posvetiti pažnju inovativnom
razvoju u oblasti industrije, tehnologije i usluga, jer bez tog
aspekta razvoja teško će se postići željena dinamika ekonomskog
napretka; razvijati demokratske, pravne, ekonomske, socijalne i
kulturne institucije, koje predstavljaju temelj na kojem počiva
svest o društveno-odgovornom ponašanju; unapređenje nomenklature
koju izrađuje Privredna komora i druga poslovna udruženja.
7. BEZBEDNOST I ZDRAVLjE NA RADU
Ustavom Republike Srbije, Zakonom o bezbednosti
i zdravlju na radu, većim brojem konvencija MOR-a i direktiva
Evropske unije garantuje se bezbednost i zdravlje na radu kao
jedno od osnovnih prava svakog zaposlenog. U tim propisima
sadržani su brojni segmenti koji se odnose na obezbeđenje i
unapređenje uslova rada i radne sredine kojima se obezbeđuje
zaštita zdravlja zaposlenih, prevencija povreda, profesionalnih
i drugih bolesti u vezi sa radom, u cilju povećanja motivacije
zaposlenih za rad, očuvanje opreme i postrojenja, povećanje
kvaliteta proizvoda i produktivnosti.
Ostvarivanjem tih ciljeva obezbediće se podizanje na viši nivo
ukupnog kvaliteta života pojedinca kao i društva u celini, jer
se poslodavcima dugoročnije posmatrano povećava profit, državi
se smanjuju troškovi lečenja i rehabilitacije povređenih i
bolesnih, smanjuje se broj invalida rada i pritisak na
osiromašeni penzioni fond, a zaposleni će imati veću zaradu od
koje će moći dostojanstveno da žive.
Upravo zbog toga su bezbednost i zdravlje na radu jedan od
najvažnijih segmenta socijalne politike Evropske unije.
Na osnovu navedenog, Savez samostalnih sindikata Srbije će i u
narednom periodu stalnu pažnju i aktivnosti posvećivati praćenju
i angažovanju na unapređivanju bezbednosti i zdravlja na radu, i
to: iniciraće i zahtevati doslednu primenu Nacionalne strategije
za bezbednost i zdravlje na radu 2009 – 2012; zahtevaće dosledno
sprovođenje Akcionog plana
bezbednosti i zdravlja na radu 2009 – 2012; angažovaće se na
edukaciji sindikalnih predstavnika za realizaciju uloge i
zadataka sindikata u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu;
zahtevaće pooštravanje inspekcijskog nadzora u vezi sa primenom
svih mera iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu; angažovaće
se u radu Saveta za bezbednost i zdravlja na radu na nivou
Republike Srbije i na formiranju odgovarajućih tela na nivou
lokalnih samouprava; kroz socijalni dijalog zahtevaće od ostalih
socijalnih partnera preduzimanje svih mera iz svojih nadležnosti
radi poboljšanja stanja u oblasti bezbednosti i zdravlja na
radu; insistiraće da se kod svakog poslodavca kroz potpisivanje
Kolektivnog ugovora obezbedi aktivna uloga zaposlenih, izborom
predstavnika zaposlenih za bezbednost i zdravlje na radu i
formiranjem odbora za bezbednost i zdravlje na radu.
Savez će od svih poslodavaca zahtevati da dosledno primenjuju
Zakon o bezbednosti i zdravlja na radu, da donesu akta o proceni
rizika i usklađuju koletivni ugovor sa Zakonom o bezbednosti i
zdravlje na radu.
8. RADNO PRAVNA ZAŠTITA
Savez
samostalnih
sindikata
Srbije
će
putem
teritorijalnih
oblika
organizovanja
koje
je
obrazovao
organizovati
i
obezbediti
pružanje
besplatne
radnopravne
zaštite
svim
članovima
kojima
je
ona
potrebna.
Isto tako, Savez će organizovati periodične tematske i stručne
susrete pravnika koji deluju u SSSS, radi koordinacije rada i
dogovora oko zajedničke saradnje.
Savez samostalnih sindikata Srbije će
neposredno ili preko republičkih odbora samostalnih sindikata
Srbije
pružati stručnu pomoć sindikalnim organizacijama kod poslodavca,
kao ROS-u grana i delatnosti i većima SSSS na teritoriji.
9. ORGANIZOVANjE PROTESTA I ŠTRAJKOVA
Savez
samostalnih
sindikata
Srbije
zalagaće
se
i
ubuduće
za
jačanje
i
razvoj
socijalnog
dijaloga.
Međutim,
ukoliko
on
izostane,
a
izvršna
vlast
i
poslodavci
ne
budu
želeli
da
snose
odgovornost
za
posledice
mera
koje
će
predlagati
i
sprovoditi,
Savez
i
samostalni
sindikati
će
kao
i
do
sada
preduzimati
i
druge
metode
sindikalnog
delovanja.
U
tom
smislu,
Savez
samostalnih
sindikata
Srbije
će
organizovati
štrajkove
i
različite
oblike
protestnih
aktivnosti:
uz
stalno
dograđivanje
sopstvene
strategije
za
organizovanje
protesta
i
štrajkova;
uz
odgovorno
procenjivanje,
planiranje,
organizovanje
i
vođenje
protesta
i
štrajkova,
koji
će
biti
izraz
solidarnosti,
uz
jedinstvo
i
snagu
Saveza
samostalnih
sindikata
Srbije
i
granskih
sindikata;
uz
stvaranje
pozitivnog
stava
i
podrške
medija,
građana
Srbije,
drugih
sindikata
i
međunarodnih
sindikalnih
centrala.
Jer, vlast se najviše plaši masovnih protesta koji imaju podršku
javnog mnenja.
Prilagođavanje i razvijanje metoda i sredstava delovanja, kao i
borba sindikalnih organizacija, sindikata, saveza samostalnih
sindikata na teritoriji i Saveza samostalnih sindikata Srbije,
mora biti odgovarajuća i primerena savremenim društvenim
uslovima i potrebama ostvarivanja položaja ravnopravnog partnera
u socijalnom dijalogu.
10. JAČANjE SAVEZA I SINDIKATA
Savez
samostalnih
sindikata
može
biti
uspešan
jedino
ako
se
razvija
i
stalno
prilagođava
uslovima
u
kojima
radi
i
živi
članstvo
sindikata.
Savez
i
sindikati
moraju
se
izgrađivati
–
u
organizacionom,
kadrovskom
i
radnom
smislu
–
tako
da
su
uvek
sposobni
da
odgovore
na
zahteve
članova
i
rešavanje
njihovih
problema.
a)
Reforma i modernizacija
U
cilju realizacije svojih izvornih funkcija, Savez će i ubuduće
imati jasan princip i sistem organizovanja, uslove za formiranje
organa, definisanje njihove nadležnosti, odgovornosti i
stabilnog vida finansiranja. Aktivnom politikom insistiraće na
striktnom poštovanju Statuta, uz konsekvance prema
organizacijama i pojedincima koji ne poštuju utvrđene odredbe
Statuta i Programa.
Zbog sve različitijih i sve težih uslova u kojima deluju
sindikalne organizacije u privatizovanim preduzećima, Savez će
zajedno sa granskim sindikatima, u skladu sa potrebama članstva
i ostvarivanjem adekvatne uloge u procesu društvene tranzicije,
razvijati i druge oblike sindikalnog organizovanja koji su već
poznati u savremenom svetu.
Savez samostalnih sindikata Srbije mora nastaviti svoje
profilisanje na osnovu iskustava sindikata iz evropskih zemalja
i izgrađivanje imidža moderne i jake sindikalne centrale,
sposobne da zaštiti interese zaposlenih. U tom smislu, nastaviće
se i jačanje saveza na teritoriji gradova, okruga i opština, kao
i povereništava u opštinama i stvaranje materijalnih,
administrativno-tehničkih i kadrovskih uslova za ostvarivanje
uloge određene Statutom Saveza samostalnih sindikata Srbije.
Započeta reforma i modernizacija Saveza samostalnih sindikata i
granskih sindikata treba što pre da rezultira efikasnom
organizacijom koja će, u procesu dogovaranja i donošenja odluka,
usaglašavati različite specifične interese članova granskih
sindikata i, ne umanjujući autonomnost organizacija i grana,
uobličiti ih u opšti jedinstven stav i akciju.
b)
Omasovljenje članstva
Uz
stalnu aktivnost na očuvanju postojećeg članstva, Savez će
raditi na organizovanju novih sindikata u granama i delatnostima
koje nisu zastupljene i ukrupnjavanju postojećih samostalnih
sindikata prema pretežnoj šifri delatnosti.
Zajedno sa granskim sindikatima, Savez će posebnu pažnju
posvetiti organizovanom pristupu u regrutovanju i omasovljavanju
članstva, pre svega u malim i srednjim preduzećima, ali i drugim
sektorima u kojima poslodavci onemogućavaju sindikalno
organizovanje i delovanje.
Uvažavajući masovnost kao osnovnu, udarnu i najvažniju snagu
sindikata, Savez će, iskazivanjem jasnih stavova o svakom
društvenom problemu, nastaviti aktivnosti na očuvanju i
izgrađivanju pozitivnih stavova šire javnosti prema sindikalnoj
politici i ciljevima Saveza. U tom smislu, zalagaće se za
podmlađivanje rukovodstvene strukture učlanjivanjem u sindikate
grana što većeg broja mladih i žena, u čemu posebnu ulogu moraju
imati sekcije mladih i sekcije žena.
Zbog toga će najvažniji poslovi u oblasti kadrovske politike
Saveza biti:
-
sprovođenje kadrovske obnove i uključivanje u rad organa Saveza
samostalnih sindikata Srbije mlađih i sindikalno opredeljenih
aktivista;
-
utvrđivanje kriterijuma za izbor članova i nosilaca funkcija u
organizacijama i organima sindikata i Saveza samostalnih
sindikata;
-
utvrđivanje optimalnog broja kadrova u organima Saveza sindikata
Srbije na teritoriji;
-
vođenje evidencije kadrova u većima, povereništvima i
republičkim odborima samostalnih sindikata (predsednici i
sekretari).
Savez samostalnih sindikata
učestvovaće
i
u
drugim
aktivnostima,
posebno onim koje doprinose omasovljenju članstva:
U cilju obezbeđivanja što većeg uticaja sindikata na sva
pitanja od značaja za položaj mladih u društvu, tokom
školovanja, na tržištu rada i kod poslodavca, osnovni programski
pravci delovanja
Sekcije
mladih
SSSS
biće
usmereni
u pravcu povećanja
broja članova i širenja mreže sekcija mladih po granskom i
teritorijalnom principu u skladu sa usvojenim aktima granskih
sindikata, odnosno Saveza.
Sekcija mladih će se angažovati na razvoju mreže i integraciji
mladih u sindikalne organizacije na svim nivoima organizovanja,
edukaciji mladih o ulozi sindikata, značaju razvoja socijalnog
dijaloga, ostvarivanju i zaštiti prava zaposlenih po osnovu
rada, promovisanju ideje jednakih mogućnosti i pristojnog rada
za mlade, sprečavanju diskriminacije na radnom mestu,
borbi protiv rada u neformalnom sektoru (rad na crno), kao i na
ostvarivanju njihovih radnih, socijalnih i sindikalnih prava i
sloboda.
Sekcija
žena
SSSS
će
u
narednom
periodu
nastaviti
sa
sprovođenjem
aktivnosti
na
jačanju
društvenog
položaja
žena,
njihovoj
većoj
zastupljenosti
u
sindikalnim
organima,
rodnoj
jednakosti,
ravnopravnosti
pri
zapošljavanju,
zaštiti
ženskih
prava
i
prava
materinstva,
zabrani
diskriminacije...
Značajne
aktivnosti
biće
posvećene
obrazovanju
i
osposobljavanju
sindikalnih
aktivistinja,
programskom
i
stručnom
povezivanju
sa
svim
ženskim
nacionalnim
i
međunarodnim
sekcijama
žena
i
to
aktivnim
učešćem
na
skupovima
koji
bude
organizovala
Međunarodna
organizacija
rada,
Međunarodna
konfederacija
sindikata,
PERK-a
i
druge
organizacije.
U
cilju
promovisanja
ideje
obezbeđivanja
Dostojanstvenog
rada
za
sve
zaposlene
i
građane
u
Srbiji,
a
u
okviru
kampanje
koju
su
pokrenuli
MOR
i
MKS,
Savez
će
nastaviti
da
prigodnim
manifestacijama
obeležava
Svetski
dan
dostojanstvenog
rada
– 7.
oktobar.
Savez
će
nastaviti
sa
organizovanjem
Radničko-sportskih
susreta
koji
su
postali
tradicionalna
manifestacija
koja
okuplja
veliki
broj
zaposlenih
radi
razvijanja
fizičke
kulture
i
rekreacije,
razmene
iskustava,
kao
i
međusobnog
upoznavanja
i
zbližavanja.
Sindikat
će
se
priključivati
i
drugim
manifestacijama,
inicijativama
i
humanitarnim
akcijama
koje
doprinose
poboljšanju
životnog
standarda
radnika
i
ostvarivanju
prava
i
interesa
zaposlenih
i
članova
sindikata.
d)
Finansiranje
i
fondovi
Savez
i
samostalni
sindikati
mogu
uspešno
obavljati
svoju
funkciju
samo
ako
imaju
stabilne,
pouzdane
i
neposredne
izvore
finansiranja.
Osnovni
izvor
prihoda
sindikata
i
Saveza
i
dalje
treba
da
bude
sindikalna
članarina,
sa
precizno
utvrđenom
raspodelom
na
svim
nivoima
organizovanja
i
delovanja,
uz
obavezno
definisanje
mehanizama
kojima
će
obezbediti
dosledno
poštovanje
finansijske
discipline.
Pored
sindikalne
članarine,
prihodi
će
se
obezbeđivati
i
od
imovine,
građevinskih
objekata,
zemljišta,
odmarališta,
hartija
od
vrednosti,
kao
i
preduzetničke
aktivnosti
sindikalnih
agencija
i
preduzeća.
U
uslovima
tranzicije
poseban
značaj
dobija
formiranje
fondova,
regulisanje
njihovih
izvora
finansiranja,
kao
i
korišćenje
sredstava
tih
fondova.
Savez
će
se
zalagati
i
pružati
podršku
za
formiranje
štrajkačkih
fondova
na
nivou
sindikata
delatnosti,
kao
i
formiranje
fondova
solidarnosti
na
nivou
teritorijalnih
oblika
organizovanja.
11. SINDIKALNO OBRAZOVANjE I OSPOSOBLjAVANjE ČLANSTVA I KADROVA,
INFORMISANjE, KOMUNIKACIJA I MARKETING
a.
Obrazovanje i osposobljavanje
Obrazovanje i osposobljavanje članova i aktivista sastavni je
deo koncepcije izgrađivanja modernih, demokratskih, efikasnih
sindikalnih organizacija, koje će biti sposobne da budu aktivni
i uticajni akteri tekućih društvenih procesa i da u tim
procesima uspešno zaštite prava i interese sveta rada.
Potrebu organizovanog sistematskog rada na obrazovanju članstva
i aktivista, nametnula je praksa, kao i iskustvo sindikata
razvijenih zemalja Evrope i sveta.
U cilju jačanja kapaciteta u oblasti sindikalnog obrazovanja SSS
Srbije će:
·
izraditi kratkoročni
(jednogodišnji) i dugoročni (petogodišnji) plan sindikalnog
obrazovanja;
·
nastojati da izgradi
održivu edukativnu strukturu na nivou Saveza i mrežu edukatora u
čijem sastavu će biti i edukatori metodolozi;
·
razvijati
redovnu saradnju sa univerzitetima, istraživačkim centrima u
Srbiji, naučnim institutima, nevladinim organizacijama,
međunarodnim sindikalnim organizacijama i obezbeđivati njihovo
učešće na seminarima, okruglim stolovima, tematskim
savetovanjima, tribinama i dr.;
·
pripremati tematske
priručnike za pomoć sindikalnim aktivistima u radu;
obezbediti redovno i stabilno finansiranje sindikalnog
obrazovanja i osposobljavanja.
b.
Informisanje, komunikacija i marketing
Pravovremena i objektivna informisanost sindikalnih aktivista i
članstva, kao i celokupne javnosti o stavovima i aktivnostima
koje se vode u samostalnim sindikatima i Savezu – osnovni je
preduslov efikasnog delovanja sindikata. Neophodno je privući
pažnju političke i najšire društvene javnosti
kako bi
bio
stvoren
što plodotvorniji ambijent za donošenje odluka koje su u
interesu radnika i organizacije. S obzirom na to da je javnost
jedno od najjačih oružja sindikalne borbe, pomoć medija je od
neprocenjive vrednosti.
Zbog toga će biti nastavljeni napori ka jačanju prisustva Saveza
i granskih sindikata u medijima i privlačenju pažnje javnih
glasila kako bi se što više zainteresovali za sindikalnu
problematiku.
Poboljšanje saradnje s
novinskim agencijama, štampanim i elektronskim medijima, kako na
republičkom
tako i na lokalnom nivou,
trebalo bi da
rezultira
jačanju zastupljenošću naše organizacije i
predstavljanju celokupnoj javnosti stavova SSSS i sindikata.
Poseban značaj ima informisanje
unutar Saveza,
koje je potrebno značajno ojačati i unaprediti. Zato će biti
nastavljena
direktna
komunikacija
sa sindikatima i većima SSS na teritoriji,
kao i
redovno
dostavljanje svih odluka Veća i njihova
prezentacija
na sajtu, sve u cilju
pravovremenog
informisanja članstva.
Doprinos
stalnom poboljšanju imidža naše organizacije u društvu
daće i redovna saopštenja za javnost,
izjave
sindikalnih lidera,
intervjui i konferencije za novinare,
organizovanje okruglih stolova i naučnih skupova, ali i što
češće uključivanje sindikata u razne društvene procese i akcije
i učešće u inicijativama i javnim raspravama.
Planirano je i redizajniranje sajta Saveza i dalje
poboljšanje
internet
prezentacije, kao i svakodnevno
ažuriranje
vesti i informacija.
Nastaviće se sa aktivnostima na izradi sveobuhvatne
sindikalne
baze podataka
koja se formira iz
veća i povereništava,
sa
ciljem
boljeg
sagledavanja svih aktivnosti članstva
i
problema
u
radu,
dobijanja novih
ideja, kao i opštih
podataka
vezanih
za teritorije gde članovi žive i rade.
S tim u vezi, produbljivaće se saradnja s naučnim i stručnim
institucijama koje u delovima svojih istraživanja i analiza
tretiraju i sindikalna pitanja, a eksperti iz Saveza nastaviće
sa učešćem u naučnim i istraživačkim timovima kada se obrađuju
teme za koje je Savez zainteresovan.
12. SARADNjA SA DRUGIM SINDIKALNIM CENTRALAMA U SRBIJI
Poštujući izraženu volju i zahtev svog članstva za
koordiniranjem akcija usmerenih na zaštitu i unapređenje
zajedničkih interesa zaposlenih, Savez samostalnih sindikata
Srbije, kao najveća sindikalna centrala u Srbiji, svestan je
svoje odgovornosti da samo udruženim snagama sindikati mogu
postati ravnopravni socijalni partner državi i poslodavcima.
Zbog toga će Savez i ubuduće pozivati i druge sindikalne
centrale na značajnije aktivnosti koje bude organizovao.
Polazeći od svojih obaveza i odgovornosti u zaštiti radnih,
sindikalnih i širih ekonomskih i socijalnih prava kako članova
tako i svih zaposlenih i penzionera,
a
imajući u vidu da se decenijska kriza može
zaustaviti samo zajedničkom akcijom svih, Savez samostalnih
sindikata Srbije nastaviće ranije započetu saradnju sa svim
sindikalnim centralama organizovanim u Srbiji.
U cilju bolje zaštite interesa članstva i podizanja kvaliteta
sindikalne scene, Savez će na principima uvažavanja
ravnopravnosti i solidarnosti podržati zajedničko organizovanje
i vođenje značajnijih sindikalnih aktivnosti.
Savez samostalnih sindikata Srbije uzdržavaće se
od svakog postupka koji bi mogao naneti štetu drugim
sindikatima, a u svim pojedinačnim slučajevima kršenja
sindikalnih sloboda i prava, preduzimaće mere zaštite svojih
članova, ali i svih ugroženih radnika.
Savez
samostalnih
sindikata
Srbije
biće
otvoren
za
svaku
komunikaciju,
razmenu
mišljenja
i
iskustava
sa
drugim
sindikalnim
centralama
u
Republici.
Delovanje
Saveza
samostalnih
sindikata
Srbije
prema
drugim
sindikalnim
centralama
sprovodiće
se
u
pravcu
utvrđivanja
zajedničkih
ciljeva
uz
poštovanje
međunarodnih
konvencija.
13. MEĐUNARODNA SINDIKALNA SARADNjA
U vremenu u kojem živimo borba protiv neoliberalne globalizacije
i napor da se zajednički doprinese izgradnji socijalne Evrope
predstavljaće osnovne kriterijume istinskog sindikalizma. Uspeh
u ostvarenju tih ciljeva zahtevaće sve tešnju i širu povezanost
sindikata na svetskom i evropskom planu. Uzimajući u obzir sve
promene do kojih je tu došlo, kao i principe kojima se u svom
radu rukovodi, SSSS će svoje međunarodne aktivnosti usmeriti u
pravcu daljeg i potpunijeg uključenja u svetski i evropski
sindikalni pokret. Savez samostalnih sindikata Srbije uticaće i
na jačanje kako sopstvene, tako i pozicije međunarodnog
sindikalizma u celini.
Težište svojih aktivnosti SSSS će staviti na razvijanje saradnje
sa onim sindikalnim organizacijama i pojedinačnim sindikatima
koji istinski predstavljaju radničke interese, spremni su da nam
pomognu u reformskim naporima i koji ne odstupaju od principa
poštovanja naše samostalnosti i osobenosti.
·
Nastavićemo sa redovnim
učešćem u radu Međunarodne konfederacije sindikata (MKS) kao
glavnim predstavnikom radničkih interesa na svetskom nivou. S
obzirom na snagu i ugled SSSS, težićemo ulasku u organe te
organizacije.
·
Intenziviraćemo i naše
učešće u aktivnostima Panevropskog regionalnog saveta (PERK).
Imenovanje stalnog predstavnika u Izvršnom savetu doprineće
redovnijem praćenju situacije i uzajamnom informisanju.
·
Produbićemo saradnju sa
Evropskom konfederacijom sindikata (EKS) čiji smo postali
članovi. Prioritet će biti kako informisanje o stanju u
Evropskoj uniji i evropskom sindikalnom pokretu, tako i
upoznavanje tamošnje javnosti sa našim problemima i stavovoma.
·
U saradnji sa EKS radićemo
na uspostavljanju mešovitog sindikalnog tela posvećenog
produbljivanju saznanja vezanih za evropsko zakonodavstvo kojim
se regulišu radni odnosi, socijalne institucije i sindikalno
delovanje, čime će biti povećane mogućnosti uticaja sindikata na
proces integracije zemlje u EU.
·
U težnji da se stekne
potpuniji uvid u različita strujanja koja karakterišu
međunarodnu sindikalnu scenu i želji da se doprinese što
potpunijem objedinjavanju svih sindikalnih snaga u svetu,
nastavićemo saradnju sa Svetskom sindikalnom federacijom (SSF).
·
Radi doprinosa socijalnom
dijalogu na svetskom nivou, nastavićemo sa redovnim učešćem na
godišnjim konferencijama Međunarodne organizacije rada (MOR),
kao i sa praćenjem rada vlade u oblasti ratifikacije i primene
konvencija i preporuka MOR-a.
·
S obzirom na značaj koji
za privredni život zemlje i položaj zaposlenih imaju Svetska
banka (SB) i Međunarodni monetarni fond (MMF), posebna pažnja
biće posvećena odnosima sa tim organizacijama i pokušajima da se
bar delimično koriguju njihovi stavovi čija realizacija
neposredno utiče na život naših radnika, nezaposlenih i
penzionera.
·
Težićemo produbljivanju
saradnje sa vladinim i nevladinim organizacijama koje se bore za
jačanje sindikata, sveta rada u celini i socijalnog dijaloga.
·
Radi neophodne razmene
iskustava i uspešnijeg uticanja na procese donošenja odluka u
raznim međunarodnim institucijama i organizacijama, i dalje ćemo
raditi na učvršćivanju i uspostavljanju raznih oblika
bilateralne saradnje sa sindikatima u Evropi i svetu.
·
Posebna pažnja biće
posvećena jačanju sindikalne saradnje na prostorima Zapadnog
Balkana, kako učešćem u radu Foruma sindikata jugoistočne
Evrope, tako i jačanjem odnosa sa pojedinačnim sindikatima u
regionu.
·
Pružaćemo podršku granskim
sindikatima, teritorijalnim oblicima organizovanja, Sekciji žena
i Sekciji mladih u njihovim naporima da se što uspešnije uključe
u učestvuju u radu svetskih i evropskih sindikalnih struktura.
·
Razvijaćemo projektne
aktivnosti usmerene na reformu i jačanje naših kapaciteta, pri
čemu će se posebna pažnja posvećivati odabiru tema koje će
doprinositi našim reformskim naporima i jačanju i biti od
istinskog interesa za naše članstvo.
14. ODNOS PREMA POLITIČKIM STRANKAMA I NEVLADINIM ORGANIZACIJAMA
Zbog
postojanja
interesa
da
sindikalni
zahtevi
utiču
na
donošenje
zakona
i
drugih
odluka
koje
su
od
važnosti
za
materijalni
i
socijalni
položaj
i
radno-pravnu
sigurnost
zaposlenih,
nezaposlenih
i
penzionera,
Savez
samostalnih
sindikata
Srbije
će
u
svom
delovanju
i
dalje
ostvarivati
odgovarajuću
saradnju
sa
političkim
partijama
i
strankama
koje
imaju
predstavnike
u
skupštini,
vladi
i
drugim
državnim
organima
i
institucijama,
uz
uslov
da
druga
strana
uvažava
samostalnost,
nezavisnost
i
programske
zadatke
Saveza
samostalnih
sindikata
Srbije.
U
cilju
realizacije
programskih
aktivnosti,
Savez
i
samostalni
sindikati
aktivno
će
sarađivati
sa
međunarodnim
fondacijama
i
nevladinim
organizacijama
kada
za
to
postoji
obostrani
interes
i
korist
za
članstvo,
iniciraće
učešće
u
različitim
projektima
koji
se
pre
svega
odnose
na
uspostavljanje
i
razvijanje
socijalnog
dijaloga
na
svim
nivoima,
osposobljavanje
i
edukaciju
članstva,
razvijanje
i
podsticaj
regionalne,
međuregionalne
i
prekogranične
saradnje.
***
U vremenu koje sledi, Programski ciljevi i
zadaci biće dopunjavani u zavisnosti od aktuelnosti, važnosti i
potrebe da Savez samostalnih sindikata Srbije najefikasnije
reaguje i pronađe najbolja rešenja problema. |